Slipper hesten fri
Det legendariske kunstverket Untitled (Cowboy), av Richard Prince, er midlertidig sluppet fri fra hotellobbyen på Tjuvholmen, skriver The Thief i en pressemelding.
Anledningen for det storstilte kunstbyttet i hotell-lobbyen er en stor Richard Prince-utstilling hos nabomuseet Astrup Fearnley på Tjuvholmen. Det unike kunstverket har vært utlånt fra museet til hotellet siden åpningen i 2013, og har på mange måter blitt et The Thief-varemerke over hele verden. Frem til 6. april skal det glede de besøkende hos Astrup Fearnley.
Selve flyttingen var en omfattende operasjon.
– Ja, det var litt av en operasjon å få verket av Richard Prince ut av hotellet. Vi måtte fjerne det høyeste vinduet i lobbyen, og hele seks mann måtte bære det videre til museet, sier kommunikasjonssjef for The Thief, Siri Løining.
En erstatning som begeistrer
Det er imidlertid en god erstatning som skal pryde lobbyveggen i tiden fremover. Nå er det nemlig Laura Owens Untitled fra 2015 som møter gjestene. Kunstkurator Sune Nordgren er full av begeistring.
– Vi er selvsagt veldig glade for at samarbeidet med Astrup Fearnley Museet fortsetter, på en måte som er både kreativt og givende for begge parter. At vi har fått låne et så fint verk av Laura Owens, mens det ikoniske Prince-maleriet er ute på tur, bekrefter bare hvor høyt museet vurderer The Thief som viktig utstillingsvindu for deres fineste malerier, sier han.
Når det gjelder Laura Owens (født 1970), har hun nettopp hatt en stor separatutstilling på anerkjente Whitney Museum i New York, hvor hun presenteres på følgende måte:
I over tyve år har den Los Angeles-baserte kunstneren Laura Owens vært en pionér, med sin innovative tilnærming til kunsten. Dette har gjort henne til en av de mest innflytelsesrike kunstnerne i sin generasjon.
Hun er kjent for å til stadighet skifte kunstnerisk uttrykk, og beskriver seg selv på følgende måte:
I try not to have any habits. If I’ve done something, I try to do something else.
– En malerisk tidsmaskin
At Owens er å regne som eksperimentell og utforskende, bekreftes også av Patricia Tveter, registrar hos Astrup Fearnley. Hun forteller også at ideen til Untitled dukket opp på en relativt utradisjonell måte.
– Hennes konseptuelle malerier kan betraktes i forlengelsen av en vestkystbasert maleritradisjon, hvor John Baldessaris eksperimentelle sammensetninger av tekst og bilder er toneangivende. Owens’ maleriske collager er sammensatt av et mangfold av referanser, som overføres til silketrykk – som igjen bemales. Da hun pusset opp hjemme, fant hun avispapir fra husets byggeår, 1942, gjemt i veggene. Hun lot seg fascinere av nyhetene og annonsene i avisen, som var fra månedene etter Pearl Harbor-angrepet. Disse avisene dannet grunnlaget for en serie malerier, som Untitled er del av, hvor avissidene ble skannet og satt sammen med utklipp fra både eldre og nyere magasiner og aviser, og komponert til collager i Photoshop. Dette ble deretter silketrykket på lerretet, som igjen ble malerisk bearbeidet av Owens. Ved nøye observasjon kan man se at lerretet består av både ekte og trykte penselstrøk. Resultatet er en slags malerisk tidsmaskin, der Owens utforsker grensene mellom bilde, tekst og det maleriske, forteller Tveter.
Det anerkjente kunstverket til Laura Owens stilles ut på The Thief frem til 6. april.
Les mer om kunstneren her.
Foto: Laura Owens Untitled på lobbyveggen i The Thief. Foto fra The Thief.